Transport står for store deler av vårt fossile forbruk. Mesteparten av dette kan elektrifiseres med riktige virkemidler. På transportfeltet skjer det mye, men sektoren er allikevel kun 18% elektrisk i dag. Det er dermed den sektoren med størst potensiale for videre elektrifisering.
Elektrifiseringsgrad
6
%
elektrisk
84
%
fossilt
10
%
bio
11
%
elektrisk
80
%
fossilt
9
%
bio
14
%
elektrisk
79
%
fossilt
7
%
bio
18
%
elektrisk
75
%
fossilt
7
%
bio
38
%
elektrisk
96
%
elektrisk
Elektrifisering av veitransporten er et av de mest effektive tiltakene for å oppnå klimamålene, renere luft og et bedre bymiljø. I personbilmarkedet går det raskt riktig vei, mens det innen yrkes- og godstransport trengs gode rammevilkår, videre teknologiutvikling og mer dedikert ladeinfrastruktur.
7
%
elektrisk
79
%
fossilt
14
%
bio
0
%
annet
13
%
elektrisk
74
%
fossilt
13
%
bio
0
%
annet
17
%
elektrisk
72
%
fossilt
10
%
bio
0
%
annet
22
%
elektrisk
69
%
fossilt
9
%
bio
0
%
annet
48
%
elektrisk
100
%
elektrisk
Variasjon i forbruk år for år følger variasjon i aktivitetsnivået på ulike strekninger. Videre elektrifisering av jernbanen er mulig, enten med batteri, hydrogen eller kontaktledning. Elektrisk drift er mer effektiv og gir mindre utslipp.
78
%
elektrisk
22
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
79
%
elektrisk
21
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
86
%
elektrisk
14
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
78
%
elektrisk
21
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
100
%
elektrisk
100
%
elektrisk
Fly er svært energikrevende, og utgjør en stor del av verdens klimagassutslipp. Også i luftfarten utvikles elektriske løsninger som kan gjøre sektoren bærekraftig for fremtiden. Norge har allerede ett helelektrisk fly som har kapasitet til to (slanke) personer.
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
12
%
elektrisk
100
%
elektrisk
Det foregår en teknologisk revolusjon til sjøs, med flere helelektriske og hybride skip. Norske ferger er på god vei til å bli 100% elektriske. Likevel er energibruken i sektoren hovedsakelig fossil. Hydrogen kan muliggjøre elektrifisering av hele skipsflåten.
0
%
elektrisk
100
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
3
%
elektrisk
97
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
3
%
elektrisk
97
%
fossilt
0
%
bio
0
%
annet
5
%
elektrisk
95
%
fossilt
1
%
bio
0
%
annet
22
%
elektrisk
85
%
elektrisk